Friday, June 24, 2011

Rush Hour

Ini entry lama dalam fb aku.  Waktu kerja di Jabatan Warisan.  Idea takde nak tulis apa.  Mencari idea ni bukan senang macam cari uban...cilakak, uban dah banyak!!!

++++

 Jumaat, 31 Julai 2009

Pulang dari kerja tadi aku bermonorail dari stesen Raja Chulan ke KL Sentral. 5.30 petang, waktu sesak, waktu puncak.  Aku yg jarang-jarang alami suasana begitu jadi tak keruan.  Mata liar pandang sekeliling melihat riak manusia pulang dari kerja.  Waktu nak masuk ke dalam monorail, ada seorang mamat menolak-nolak aku sambil leka berbual guna handphone.  Ingin aje aku siku, biar handphone canggih yang digenggamnya jatuh bersepai di atas lantai. Biar dia bermodal separuh bulan gaji sekali lagi buat beli Nokia N series yang bersepai tadi.  Tapi, itu cuma niat aku dalam hati.  Tak  gamak aku nak buat begitu, di saat marhain sibuk bersesak-sesak ingin pulang ke pangkuan famili.

Nyaman penghawa dingin tak terasa dek suasana sendat, padat dan rapat-rapat. Rongga respirasi terhidu hamis peluh yang berbaur dengan tengik wangian murahan para marhain. Mujur gadis manis berkurung merah jambu di depan aku berjaya buat aku terlupa akan suasana kurang enak itu. Sesekali mata mencuri pandang ke arah alur tetek dan peha mulus putih sekumpulan pelancong mat saleh...dan aku tahu ramai lagi golongan lelaki marhain seperti aku berkelakuan begitu...

Pasti aku akan ulangi lagi, walaupun bukan untuk tiap-tiap hari...manalah tahu, aku akan terjumpa lagi dengan si manis berkurung merah jambu. Selamat menjadi marhain!!!

No comments:

Post a Comment