Thursday, October 27, 2011

MTD tak jadi...

1987.

Main kejar-kejar memang tengah memuncak time tu.  Giler best main kejar-kejar.  Aku baru umur 12 tahun. Selain main kejar-kejar dengan kawan-kawan keliling rumah, aku suka baca buku Bambino, Kuntum, Bujal, Gila-Gila sama komik lawan-lawan.  Masa ni komik Hong Kong belum datang.  Nanti kalau dah besar sikit baru aku nak baca suratkhabar Utusan sama majalah Maskulin. Majalah Mangga memang aku tak nak baca.  Aku nak tengok gambar je, pasal banyak gambar seksi-seksi tetek nampak separuh...lepas tu ada tajuk "Saya tidak seksi".  Bengap ntah makan apa la dorang ni.  Wartawan yang tulis sama artis tetek nampak separuh sama je otak udangnya.

Satu hari tengah aku tekun main kejar-kejar, abah aku panggil balik rumah.  Aku akur, tak nak jadi anak derhaka.

"Ni ada surat panggil pergi ujian masuk MTD tingkatan satu nanti" abah kata ke aku.
"MTD tu apa?" aku tanya abah balik...
"Maktab Tentera DiRaja" abah jawab.
"Ooooo..." aku mengoookan jawapan abah.

++++

Dewan di Kem Tentera Batu 12, Kuantan senyap sunyi walaupun hampir 300 orang budak lelaki umur 12 tahun ada di dalamnya.  Semua tengah kusyuk menjawap kertas ujian nak masuk MTD.  Ada soalan Maths, Sains dan Ujian Personaliti.  Ujian bermula jam 9 pagi dan berakhir jam 12 tengahari.  Belah petang keputusan ujian akan diumumkan.  50 orang markah terbaik akan ke peringkat seterusnya.

Aku menjawab steady soalan-soalan yang diajukan oleh kertas soalan. Jenis jawab tak payah tiru kawan sebelah sebab yang duduk sebelah bukannya kawan.  Baru je jumpa dalam dewan periksa, nama pun tak tahu...

++++

Usai makan tengahari, aku dan abah kembali ke dewan periksa.  Nak tahu markah, siapa yang dapat meneruskan langkah ke MTD yang gah.

Bila semua dah ada dalam dewan, tukang jaga periksa yang tadi pagi pakai baju askar bagi taklimat.  Dia kata 50 nama yang kena panggil, akan ke peringkat ujian seterusnya.  Kena stay lagi 2 hari kat kem tu.

Aku pandang keliling.  Wajah-wajah budak lelaki sebaya aku penuh harapan nak ke tingkatan 1 di MTD.  Aku lanjutkan pandangan ke luar dewan, wajah wajah ibu bapa juga serupa.  Dari segenap ceruk bumi Pahang mereka datang.  Budak yang duduk sebelah aku dari Cameron Highland.  Dia kena turun ke Tapah, lepas tu ke KL dulu...dan baru ke Kuantan.  Waktu ni highway PLUS belum ujud. Ramai terpaksa menempoh ratusan kilometer demi nak ke MTD.  Aku tak terkecuali.

Tiba-tiba datang rasa malas nak sambung...cilaka betul.

2 comments: