Monday, August 23, 2010

Risiko-risiko yang bakal dihadapi dalam kehidupan seharian...(mcm celaka tajuk entry..)

Last week aku terawikh di Masjid Assyakirin Bandar Tasik Selatan.  Masjidnya besar.  Kubah warna biru.  Ruang solat ada 3 tingkat.  Aku bawak Alia dan Lutfil.  Sampai di masjid ngam-ngam azan Isyak.  Alia terus ke ruang sembahyang wanita.  Aku dan Lufil terus berwuduk.  Selesai wuduk kitorang masuk ke ruang sembahyang di tingkat bawah.  Lutfil ajak aku sembahyang di ruang tepi belah kiri imam.  Di tengah-tengah masjid tergantung satu candeliar besar dari kubah masjid yang berwarna biru itu. Cahayanya memukau. Seutas rantai besi sebesar ibu jari kaki memegang candeliar itu dari kubah masjid. 

Usai sembahyang isyak lutfil bertanya.
"Papa rasa lampu besar tu boleh jatuh tak?" mata bulatnya memandang ke arah candeliar.
"Kalau rantai dia putus, jatuh la" aku jawab tak payah kerut dahi nak pikir.
"Sebab tu la Lutfil ajak papa sembahyang kat tepi..."

Aku senyum. Aku harap Lutfil mampu selalu berfikiran kritis.  Risiko-risiko yang bakal dihadapi sebelum buat sesuatu benda.  Tak macam aku yang selalu gagal berbuat begitu.  Sesal sudahnya.  Ahh...kadang-kadang aku memang tebarai...heh!!!

2 comments:

  1. kalau semua orang pikir cam tu alamat kosong la kat tengah2 masjid tu...... semua sembahyang kat tepi..... pastu paham2 jer la sapa yg duduk kat tengah2.... :-aLCapone-

    ReplyDelete
  2. Orang dah kurang mikir tentang ibadat
    sebab raya dah sangat dekat,
    semua kalut nak bakar lemang dan rebus ketupat.

    Helo kat Benludin dan Ubi, pas tu datang rumah aku.

    Selamat Hari Raya, maaf zahir batin.

    ReplyDelete