Monday, November 5, 2012

Negara Berpendapatan Tinggi...

Itu hari aku pergi Brunei.  Aku singgah rumah pak sedara member.  Dia kerja warden penjara.  Kat Brunei ada 3 penjara.  2 penjara kesalahan jenayah. 1 penjara tahanan ISA.  Pak sedara member tu warden penjara ISA.  Aku ada la juga tanya-tanya kesalahan akta ISA di Brunei, tapi itu cerita lain.

Yang aku nak cerita, gaya hidup pakcik sedara member ni.  Dia tinggal di kampung.  Kampung Putat, dalam Mukim Lumapas.  Duduk rumah banglo 2 tingkat. Ada 4 buah kereta.  3 buah bot.  Dia gemar memancing ke laut.  Kalau di Malaysia, warden penjara mampu hidup macam ni??  Ohh bukan pakcik warden penjara sahaja yang mempunyai gaya hidup sebegitu.  Seluruh penduduk Kampung Putat dan kampung-kampung sekitarnya mempunyai kehidupan yang hampir serupa.  Rumah besar dan kereta banyak.

Negara berpendapatan tinggi...aku geleng kepala.  Kebahagiaan tak terletak pada harta duniawi. Aku berkata nak menyedapkan hati sendiri.  Terbayang-bayang pakcik baju hijau bentang bajet di parlimen itu hari...

+++

Sementara itu, setelah turun naik pejabat imigresen 5-6 kali, akhirnya Alia dan Lutfil dapat pasport antarabangsa...yeay!!!

Alia, Lutfil & anak pakcik warden penjara.

No comments:

Post a Comment