Monday, October 1, 2012

Oppa Labuan Style Versi Haram


“Tarian Gangnam haram ye papa?” tanya Alia.

 Aku terdiam.  Aku hela nafas panjang.  Pejam mata.  Sekejap.  Pejam mata lama-lama, masuk ke longkang pulak kereta.

 Aku kenang balik ajaran arwah Ustazah Che Ah, Ustazah Shamsiah, isteri arwah Pak Iman Sabri, Ustazah Sapinah, Ustaz Maketar, Ustaz Abu Talib, Ustaz Amran. Diorang ni semua ustazah dan uztaz masa zaman aku sekolah, dari sekolah rendah sampailah ke tingkatan 6.

 Tak lupa juga aku kenang balik segala sesi taklim dan tazkirah zaman duduk asrama di Semesta dengan Arwah Abg Zamri, Fakrul, Fizi, Anta dan kawan-kawan yang terlibat dengan Al-Arqam dulu.

 Juga tak dilupa, aku juga kenang balik sesi ceramah agama di tv terpaksa tengok zaman budak-budak dulu pasal mak dan abah tak bagi tukar channel lain, dan terkini, sekali sekala layan Uztaz Don dan video-video ceramah di Youtube dan blog Ustaz Asri.

 Walaupun kadang-kadang aku terbarai juga dan bukan seorang yang berkelayakan membicarakan soal halal haram, soalan Alia aku kena jawab.  Mesti.

 Aku lepas nafas slow-slow.

“Bukan tarian Gangnam je haram…semua tarian haram sebenarnya!”  tegas aku cakap.
“Kenapa?” soal Alia lagi.
“Sebab menari tak tutup aurat, yang tengok pulak bukan muhrim…” aku tambah.
“Abis tu tak boleh la Alia menari..??” Alia bernada tak puas hati.
“Boleh, nanti Alia dah kawin, Alia menari la untuk suami Alia kehkeh…”

+++

 Sejak duduk Labuan, dah 3-4 kali Alia ikut show menari, dapat la 3-4 ratus…buat beli top-up sama baju raya itu hari.

No comments:

Post a Comment