Monday, September 3, 2012

Memilih Pemimpin

Aku pernah terbaca, blog Ustaz Asri (bekas mufti Perlis) rasanya, pasal memilih pemimpin.  Antara yang aku paling ingat, berbunyi lebih kurang macam gini:

Kalau nak pilih pemimpin kena cari yang beraklak mulia dan beriman.  Kalau ramai yang macam tu, pilih siapa yang paling tua antara mereka.  Kalau masih seri, pilih siapa yang paling berilmu.  Masih seri juga, pilih yang paling berharta.  Seri juga lagi, pilih yang paling kacak.  Masih seri, pilih isteri siapa yang paling cantik.  Seri juga, siapa yang ramai anak.  Kalau masih seri, pilih zakar siapa yang paling power.

Lebih kurang begitu laa ayatnya.

Kalau pemimpin dah memenuhi semua kriteria di atas, pasti dia boleh memimpin dengan baik pasal dia berilmu dan beriman.  Lepas tu pulak dia kaya, takde la dia nak makan rasuah pasal dah kaya. Hensem, tak perlu nak berbotox dan isteri pulak cantik.  Peratus dia nak menggatal kecil.

Begitu la lebih kurang tulisan Ustaz Asri.  Dia pun bukan tulis pandai-pandai dia, dia ada sertakan dengan nas-nas dan hadis-hadis aku dah lupa.

Memandangkan pilihanraya dah dekat, buatlah pilihan yang paling baik.

+++

Kalau ikut kriteria di atas, aku tak layak jadi pemimpin.  Iman senipis kulit bawang.  Ilmu kurang.  Tiada harta dan tiada isteri.  Takkan nak mengharapkan zakar nan sebatang tu je??? Kehkeh..

No comments:

Post a Comment