Monday, May 23, 2011

Kerja Yang Babi

Dalam banyak-banyak kerja yang pernah aku buat, kerja yang satu ni memang babi.  Kerja Steward.  Bukan Steward Pramugara, Steward kat hotel.  Cuci dapur.  Tahun 1994 time tunggu result STPM aku kerja kat Hotel Shangri La Penang.  Sebelah Komtar.

Steward ni kira ranking paling low dalam carta organisasi hotel.  Gaji aku dah lupa berapa.  Antara tugas steward ialah basuh pinggan, bersihkan segala perkakasan berkaitan makan - sudu, garfu, dulang, pinggan mangkuk apa saje lah. Semua kena bersih berkilat sebelum dihidang ke customer.  Aku boleh handle semua tu.  Setakat cuci benda-benda tu apa lah sangat.

Kat hotel tu pulak ada banyak dapur.   Ada dapur western food, dapur chinese food, dapur buat kek...dapur hisap dadah je yang takde.  Minggu pertama kerja aku kena kat dapur western food.  Takde masalah.  Semua benda aku cuci.  Masuk minggu ke 2 supervisor tugaskan aku di dapur chinese food pulak.  Memang babi.  Bukan main banyak babi ada kat dapur tu.  kepala babi, peha babi, daging babi, perut babi, usus babi semua ada.  hari pertama minggu ke 2 aku kerja separuh hari je.   Esoknya aku pergi interview kerja kilang pulak.  Tak kuasa aku nak mengadap babi...hah!!

1 comment:

  1. Jauh kau merantau Zam sampai ke Penang....
    :-aLCapone-

    ReplyDelete