Tuesday, February 23, 2010

Lasykar Pelangi 2

16 Februari 2010

Aku sampai Puduraya sekitar jam 11 pagi.  Suasana Puduraya hari itu macam biasa, sesak dan padat dengan manusia yang macam ragam.  Cepat-cepat aku mencari tiket ke Tangkak, destinasi aku seterusnya selepas Puduraya.  Cepat-cepat aku berjalan di tengah kesesakan manusia yang aku tak tau destinasi mereka.  Akhirnya dalam kecepatan aku dapat tiket Cepat Ekspress ke Tangkak jam 1.30 tengahari.  2 jam setengah tempoh masa yang perlu aku tunggu di Puduraya yang amat merimaskan itu.  Padah tak beli tiket awal-awal.

Aku ambil keputusan untuk berjalan-jalan di kedai-kedai yang terdapat di situ.  Ada ura-ura nak beli kasut trekking bundle buat belasah masuk Taman Negara Endau-Rompin esok.  Aku tau ada satu kedai bundle nama Buntil di Puduraya.  Kecewa menanti sesampai di depan kedai.  Tutup, cuti raya cina barangkali...ceh meniaga main-main.  Owner Melayu, tapi raya cina pun nak tutup...trekking pakai sandal je la jawabnya nanti.

Aku tak tau nak ke mana, nasib baik ada kedai buku. Dalam kepala teringat novel Lasykar Pelangi.  Aku mesti beli, untuk merasa kesedapan yang dikata rakan dan menghabiskan waktu menunggu.  Cepat-cepat aku ke sebuah kedai buku.  Kedai buku itu agak serabut, tak macam Kunokuniya atau MPH.  Aku cepat cepat ke kaunter untuk bertanya. Di situ duduk seorang wanita bertshirt merah, bertudung biru muda dan berseluar jeans. Wajahnya tidak menarik.  Dia sedang membaca Harian Metro.  Dia sedang menunjukkan kelemahan dirinya.  Walau dia dikelilingi buku yang bersepah sepah, harian Metro yang suka letak tajuk muka depan ayat-ayat stim stim yang dia pilih.  Selebihnya muka Dr. Rozmey dan pakar motivasi tubuh besar rambut pacak sambil tangan tunjuk kat kepala...hish!!.

"Cik, ada novel Lasykar Pelangi?" aku bertanya sopan.
"Takde" jawabnya pantas, tanpa ada usaha untuk mencari atau menyemak rekod-rekod penerimaan.
"Pemalas!!" aku menengking di dalam hati.

Aku terus ke rak-rak buku.  Aku tekad nak cari sendiri Lasykar Pelangi.  Tak sampai 10 minit aku dah jumpa.  Aku berjalan cepat cepat menuju ke kaunter.  Aku letak betul-betul depan wanita pemalas penjaga kaunter bayaran.  Wajahnya berubah, rasa bersalah. Dia pulak yang cepat-cepat ambil novel Lasykar Pelangi dan menekan nekan teller machine.

"25 ringgit encik" katanya cepat tanpa menandang wajah aku, mungkin dia malu. Padan muka.  Sape suruh jadi pemalas.  Cepat-cepat aku bayar.  Wanita pemalas penjaga kaunter mengambil wang.  Dia dengan cepat cepat nak masukkan novel Lasykar Pelangi ke dalam sebuah beg plastik kecil.

"Tak payah" kataku tegas. Wanita pemalas penjaga kaunter menghulur novel Lasykar Pelangi tanpa dibungkus.  Bukan aku marah, cuma aku ni pencinta alam...beg plastik mencemar...heh.

++++

5 hari berikutnya aku habiskan aktiviti harian dgn jungle trekking waktu siang dan baca novel waktu malam.  Walau penat, novel Lasykar Pelangi berjaya juga aku habiskan dibawah samar-samar lampu chalet diiringi bunyi unggas-unggas rimba Taman Negara Endau-Rompin.  Andrea Hirata jadi idola baru dalam hidup aku...

2 comments: