Thursday, February 20, 2014

Krisis Air

Aku tengok surat khabar Utusan hari ni, muka depan cerita krisis air di Semenanjung.  Selangor, KL, Melaka dan Negeri Sembilan ada masalah bekalan air sekarang.  15 empangan mengalami penurunan kadar takungan air.

Aku tak tahu berapa jumlah empangan yang ada kat Malaysia ni.  Membina empangan dapat membekal air selain menjana elektrik, kononnya.  Tapi sebenarnya, dengan membina empangan, banyak kawasan hutan musnah.  Hutan ni sebenarnya yang jadi penyumbang kepada hujan.  Kalau hujan, bila takde hutan, air hujan akan terus meresap ke dalam tanah.

Lagi satu, dengan membina empangan, banyak kawasan hutan tenggelam.  Hutan yang tenggelam ni mengeluarkan gas metana.  Menyumbang kepada pemanasan global.  Cuaca jadi tak tentu hala. 

Ahh...aku nak cerita lebih-lebih pun aku bukan saintis.  Masa sekolah dulu result biologi, kimia dan fizik sekadar cukup makan.  Tapi aku yakin sangat, masalah ni semua jadi pasal kita memusnahkan hutan.  Bukit bukau habis kita tarah.  Padan la muka kita!!  Tunggu je la lori tangki air datang ke kawasan rumah.  Tapi, orang besar-besar macam pak menteri tak rasa masalah ni, ye tak??  Padan muka kita sekali lagi...

1 comment: