Monday, July 22, 2013

Perkara-perkara cilaka di param.

Masuk hari ke 13 puasa, aku dah pegi pasar ramadan (param) 4-5 kali.  Jenis tak berapa nak rajin memasak.  Makanan di param diharap mampu buat buka selera time berbuka.  Tapi, harapan jauh meleset.  Para peniaga di param sebenarnya penganut fahaman kapitalis yang tegar.  Mereka lebih mementingkan untung daripada menyelitkan sikit-sikit konsep amal jariah terutama di bulan Ramadan.

Kuih lopis basi, kebab daging tapi takde daging harga RM4.50, ikan keli panjang sejengkal masak sambal 2 ekor RM10 ringgit antara perkara-perkara cilaka yang aku hadap sepanjang 13 hari berpuasa.  Kuih karipap memang aku tak nak beli sebab dah tau inti angin.

Menipu dalam perniagaan berdosa la woii.  Jangan la jadikan bulan Ramadan ni tempat kau nak mencari untung dan boleh beraya sakan time Syawal nanti.

Penat aku berpuasa sepanjang hari, sudahnya time beli makanan nak berbuka, aku sumpah seranah.  Itu belum kira tengok awek seksi di param.  Baik yang datang membeli mahupun yang meniaga.  Pakaian tu biar la senonoh sikit kakak-kakak, adik manis sekalian.  Kesian orang mata keranjang macam aku, pahala puasa tinggal kosong.  Heh!!

No comments:

Post a Comment