Friday, May 18, 2012

Iqra'

Sekarang aku tengah baca buku tajuk Lahirnya Seorang Jutawan.  Tulisan Azizi Ali. Buku tu aku jumpa waktu kemas-kemas opis.  Budak opis nak buang.  Aku ambil bawak balik.  Buku tu elok lagi, sayang kalau dibuang sementelah aku kurang baca buku tahun ni.

Membaca buku dengan membaca di internet feel dia lain.  Walaupun membaca di internet free, tapi aku prefer membaca buku.  Boleh baring golek-golek atau sambil berak. Tapi yang buat palat, buku-buku yang power, semua mahal harganya.  Aku telan air liur tiap kali pegi kedai buku, jumpa buku power tapi bila tengok harga main ratus-ratus.

Dalam pada berkira-kira pasal harga, tahun ni sempat juga aku beli 3 buah buku.  Cerita Malaysia Tidak Ke Piala Dunia, Mustapha Kamal Artartuk dan Laksamana Cheng Ho.

Buku ini mengisahkan bagaimana pasukan Malaysia  berjaya tidak  layak dalam beberapa percubaan untuk ke Piala Dunia.  Tahniah FAM.
Ikut kata buku, Mustafa Kamal Artartuk keturunan Yahudi Damamah - Yahudi yang pura-pura masuk Islam  sewaktu   Empayar Uthmaniyah menakluk Turki.  Masuk Islam sebab takut dengan pemerintah tapi mengamalkan cara hidup Yahudi.
Berbangsa Hui dan beragaman Islam di Yunan, Cheng Ho atau Zheng He ditangkap oleh tentera Dinasti Ming sewaktu masih budak.  Dikasi dan dijadikan sida-sida di istana.  Walaupun tidak sempurna sebagai lelaki, tetap berani menjelajah dunia.
+++

Siapa ada buku power-power nak sedekah, sila bagi tau.

3 comments:

  1. gua ada buku tiga lima (555).. mau?
    (jawa peranakan)

    ReplyDelete
  2. gua br je beli buku doktor umum....memoir Dr Mahathir Mohamad....belek gak buku laksmana Cheng Ho...ingt nk sambar gak buku tu....sbb aku mmg kagum ngn cheng ho dan dh smpi pn kt kg dia d yunnan tu....

    ReplyDelete
  3. rajin membaca tambah pengetahuan. kalau malas membaca jadila tidak ketahuan hala.

    follow u

    ReplyDelete