Monday, March 19, 2012

Muar

Sabtu lepas aku pergi Muar, Johor.  Muar kampung mak dan abah aku.  Sepupu aku belah abah buat kenduri kawin anaknya.  Dah berbelas tahun aku tak balik Muar rasanya.  Masa kenduri, sempatlah berjumpa dengan sedara mara.  Mak Anjang, Mak Chik dan Chu turut ada.  Dorang ni adik-adik abah aku.  Dari 9 beradik, hanya tinggal 4 orang, yang lain dah meninggal.

"Kenal tak?" ayat yang keluar dari mulut aku masa nak bersalam dengan Mak Anjang.  Berkerut muka Mak Anjang berfikir.
 
"Mamat la...anak Uteh Ali.."  Gedebuk...Mak Anjang tampar belakang aku.

"Bertuah punya budak, berpuluh tahun aku tak jumpa kau!!" Mak Anjang tarik aku duduk sebelah.  Bermulalah sesi interview.  Duduk mana, kerja apa, anak berapa orang bla bla bla...

Masa nak balik, Mak Anjang peluk dan cium pipi aku.  Terharu.  Rasa macam waktu sekolah rendah dulu.  Entah bila lagi boleh jumpa.  Mak Anjang pun tengah sakit sebenarnya.  Leukimia.

No comments:

Post a Comment