Thursday, January 26, 2012

Siri ITM Di Hatiku : Encik Miskun Yang Nakal.

Aku daftar masuk ITM Shah Alam Januari 1996. Lepas minggu orientasi di Kolej Delima, aku di tempatkan di Kolej Perindu. Kolej Perindu lebih dikenali sebagai Zoo. Puncanya, kolej ini semua lelaki dan pantang nampak perempuan. Bila nampak perempuan, penghuni kolej Perindu bertukar menjadi siamang, kongkang, monyet, kera dan beruk mat yeh pun ada. Jenis menjerit tak tentu hala. Terkejut beruk lah juga aku bila pertama kali masuk kolej Perindu. Riuh dia bukan main.

Kolej perindu menghimpunkan bermacam rupa anak muda dari seluruh negara. Skinhead, black metal, punk rockers, rappers, grunge, mat tabligh, belia 4B, ahli persilatan, mat rempit. Yang berwajah petak, kepala botak, lengan bertatoo, berbadan sasa, yang lenggok menggoda pun ada. Memang macam-macam rupa dan perangai.

Ini cerita hari pertama di Kolej Perindu. Lepas abis minggu orientasi di Kolej Delima, aku di tempatkan di Kolej Perindu 3. Bilik tingkat bawah, hujung dan agak terpencil.  Memang sesuai sangat untuk tidur bangun lambat sampai tak pergi ke kelas.  Nanti kalau rajin aku cerita lain. 

Lepas kemas-kemas seperti memasang cadar, menghanger baju, memasang sarung bantal, menyusun perkakas bilik mandi dan menyusun sepatu di bawah katil aku pun berasa lapar.  Maklumlah waktu lunch dah tiba.  Mengikut kata teman sebilik, kalau nak makan di dewan makan, kena ada kad makan.  Kad makan perlu diambil di pejabat pengurusan Kolej Perindu.  Ooohh pihak MARA amatlah pemurah orangnya, dengan hanya membayar yuran dalam RM200 ringgit lebih sikit satu semester, pelajar dapat belajar disamping diberi makan percuma 3 kali sehari iaitu sarapan, makan tengahari dan makan malam.

"Pegawai yang incas kad makan nama Miskun, pegilah cepat...sempat lagi ni" kata teman sebilik sambil tunjuk jam dah pukul 12 lebih.

Aku pun bergegas ke Pejabat Pengurusan Kolej Perindu.  Keadaan di pejabat agak lengang, mungkin sebab dah nak sampai waktu makan tengahari.  Mata aku terus tertarik kepada seorang lelaki berambut afro, berkumis nipis dan tegap pendek.

"Assalamualaikum encik" aku memulakan agenda nak mintak kad makan sambil buat muka semanis mungkin.
"Waalaikumsalam...nak apa ni?" encik rambut afro jawab stail malas nak layan.
"Saya nak jumpa Encik Miskun...nak mintak kad makan" pantas aku jawab.
"Encik Miskun takde, dia dah keluar...datang lepas lunch nanti" tegas jawapan encik rambut afro.
"Terima kasih.." aku bernada hampa.

Aku pusing badan nak keluar dari pejabat.  Sebelum beredar sempat aku pandang name tagged di dada belah kiri encik rambut afro.  Jelas tertera MISKUN.

Aku keluar, aku tendang pasu bunga besar depan pejabat tu.  Bersepai 3 bijik.  Cilaka, nama sendiri pun nak tipu!!!  Tengahari tu aku makan di Perindu Inn, jenis bayar punya...heh!!

+++

Nota kaki:
- aku tendang pasu bunga besar depan pejabat tu.  Bersepai 3 bijik - aku tipu.
- Perindu Inn - medan makan di belakang Kolej Perindu.

6 comments:

  1. mana disket tu?
    jangan mama...tak nak mama...sakit mama...

    ReplyDelete
  2. Mana Disket Tu! Macam Gampang dia punya skrip...hehehe

    ReplyDelete